Eerste maand - Reisverslag uit Almería, Spanje van Marieke Brouwer - WaarBenJij.nu Eerste maand - Reisverslag uit Almería, Spanje van Marieke Brouwer - WaarBenJij.nu

Eerste maand

Door: Marieke Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Marieke

17 Oktober 2014 | Spanje, Almería

Hola Todos!

Oke schrik niet, het verslag is niet zooo lang. Ik heb alleen een Engelse versie toegevoegd hieronder.

Wauw, ik had echt niet verwacht dat zoveel mensen m’n blog ook werkelijk zouden lezen en leuk zouden vinden. Echt leuk om te zien om ook reacties en de welbekende duimpjes (likes) van mensen te zien ,waarvan je het van tevoren niet had verwacht. Ik wil wel even waarschuwen dat ik denk dat de verslagen alsmaar langer zullen worden, er is hier namelijk zoveel leuks te doen! Dus heb ik besloten in de vrije tijd die ik kan vinden kleine stukjes te schrijven, zodat ik niets vergeet.

Nu ik hier alweer een tijdje zit kan ik mijn eerste indrukken van de stad een beetje met jullie delen. Zoals ik al zei zijn de mensen hier super aardig en behulpzaam. Bepaalde mensen (waaronder ikzelf) zijn makkelijk te herkennen als ‘toerist’ en ze reageren over het algemeen positief wanneer er Spaans gepraat door mij wordt (het beetje Spaans dat ik kan).

Ook is het leuk om te zien dat de mensen het écht leuk vinden om in hun eigen paradijselijke stadje te verblijven. Er zijn ’s ochtends al mensen in het park te vinden en ook van de boulevards, winkelstraten het grote aantal barretjes en niet te vergeten het strand wordt rijkelijk gebruik van gemaakt. ’ S Avonds zijn er ook altijd mensen te vinden op straat die op bankjes of terrasjes zitten (mede voor het avondeten). Je merkt dus echt dat niet alleen de toeristen, maar ook de echte locals , zowel jong als oud, genieten van het leven hier.

In de laatste week heb ik een voorliefde ontwikkeld voor Almería (en Spanje) en wel vanwege de tapas. Niet alleen zijn deze kleine hapjes nooit een teleurstelling (kies iets van de kaart en ik verzeker je dat het je smaakt!) , maar ook krijg je deze gratis bij een biertje. En als Nederlander en student kan ik natuurlijk het woordje GRATIS niet negeren. Ook is de keuze over het algemeen erg groot. Patat, vlees, vis, salades, brood of zelfs kleine combinaties hiervan, behoren tot de mogelijkheden. De verschillende combinaties hebben de vreemdste en grappigste namen ‘La excuse de su madre´ (het excuus van je moeder), dus is het vooral leuk om voor deze onbekende tapas te gaan. Maar ik garandeer, alles smaakt goed!

La cabaña del Tío Tom (de kelder van ome Tom) is een zeer geliefd taparestaurant, hier in Almería. Het is er altijd gigantisch druk, maar met een goede reden. Bij ieder drankje dat je besteld krijg je een tapa (of bij een fles wijn 3 tapas, wat bij mijn geval neerkomt op 2 p.p.). Het bijbestellen van tapas is ook mogelijk. En de porties zijn gigantisch. Je zou denken dat je een normaal formaat tapas krijgt, maar het zijn gewoon voorgerechten en hoofdgerechten die je voorgeschoteld krijgt. De aioli die bij de tapas en Plato (een bord, meestal een gecombineerd gerecht met wat patat) hoort ,is echt onwijs lekker. Ook is het spotgoedkoop. Voor wijn, twee tapas en een dessert was ik zo’n 7 euro kwijt. Echt een aanrader dus!

Oke, een tapas-idee wat niet zo’n best idee was, was een chorizo infierno. Ik had er niet echt bij nagedacht dat een infierno lijkt op inferno . Wat dus betekende dat mijn worstje aan de tafel in de brand werd gestoken en ik bang was om het te grillen. Of om de vlam uit te krijgen.

Wat wel heel erg wennen is , is dat je totaal anders omgaat met je tijd. De lunch hier is in het algemeen tussen 1 en 3, hier eten de meeste Spanjaarden ook warm. Verder is het echte maaltijd s‘avonds pas rond een uur of 9/10. Wanneer dit buiten de deur gebeurd is het voor een Noord-Europeaan denk ik een heel vreemd gezicht, aangezien kleine kinderen om dit soort tijdstippen nog buiten zijn en met elkaar spelen op de verschillende pleinen, terwijl hun ouders genieten van een kop koffie. Natuurlijk heb je ook nog de siësta tussen 13-16/17, waardoor de meeste winkels in deze uurtjes gesloten zijn. Voor mij is het nu nog vrij moeilijk om rond deze tijd s’avonds te eten, dus doen Farina , María, Merle en ik het altijd rond een uur of acht. Naja, ik mag niet liegen. Meestal krijgen we na de lunch rond een uur of 5/6 al trek , dus eten we vooral kleine maaltijden verspreid over de gehele dag.

Dan nu, de lessen. Ik schijn een echte geluksvogel te zijn, want ik heb al veel studenten horen zeggen dat de vakken die ze graag willen volgen niet te combineren zijn. Mede omdat vaak gekozen wordt van verschillende faculteiten. Aan de andere kant zijn bepaalde lessen van mij niet alleen van een andere faculteit , maar zijn ze billingue (theorie in het Spaans, werkgroepen in het Engels), dat is dan weer een beetje jammer. Daarnaast is er een vak wat toch heel anders is dan verwacht. Op de naam afgaande dacht ik, dat het iets psychologisch zou zijn. Maar…dit bleek een mix te zijn van biologie e.d. Wat ook weer een beetje jammer is , is dat van de Spaanse vakken eigenlijk weinig te verstaan is. De Engelse vakken zijn eigenlijk beneden het niveau en de Spaanse vakken ver boven, omdat ik van het Spaans dus weinig versta. Ook is de talencursus net begonnen, hopelijk gaat het dan beter.(laten we het hier niet verder over hebben, voor de eerste les ben ik om 6 uur opgestaan , terwijl de vrouw zelf 45 minuten te laat was).

Oké dan nu, we hadden een klein logeetje. De verhuurder had een kat in het café waar hij werkte. Het stikt hier werkelijk van de zwerfkatten, maar dit jochie zag er een beetje verdwaald uit. Was wat dikker en was voor zover mogelijk ook ‘zindelijk’. Hij wilde hem de volgende dag meenemen naar de dierenarts om te kijken of het beestje gechipt was, maar kon hem niet bij hem thuis kwijt. Dus hebben mijn huisgenootjes ingestemd hem even in huis te nemen (you gotta love ‘em).
Ik kwam hier pas achter toen mijn huisgenootje ’s ochtends in mijn kamer stond om de kat te vangen. Waarnaar de kat linea recta naar mijn badkamer liep om in de douche te pissen. (Oke het lijkt op een kattenbak, maar dat terzijde). Puntje bij paaltje is het een schat van een beest en hopen we dat het hem goed vergaat.

Ook heb ik al een bezoekje gebracht aan het ziekenhuis. En normaal ben ik altijd degene die halsoverkop naar het ziekenhuis moet, maar niet deze keer. Merle was door een mug gestoken op d’r oog en had een allergische reactie. Beetje jammer dat je dan met iemand opgescheept zit met het richtingsgevoel van een visstick (Farina en María waren in Granada , een stad verderop). Daarbij was het niet fijn voor haar als je al niet kan zien, de zon in je andere oog schijnt en diegene die de weg ‘weet’ je vraagt: ‘ He denk je dat dat driehoekje dat gebouw is? Want anders moeten we naar rechts’. Gelukkig zijn de mensen hier heel aardig en zijn we toch in het ziekenhuis aangekomen. Pillen injectie en crème gekregen. De injectie was een verhaal op zich. De dokter wilde heel graag dat ze een injectie kreeg, je had zijn gezicht moeten zien (het idee dat ze liever geen had stond hem wel aan).
Wel heel vreemd, de mensen geven hier gewoon gebruikte crèmes mee in plaats van een recept of een nieuwe tube…

Maar die avond was haar oog weer als de oude. Ze wilde liever ook niet meer in haar kamer slapen vanwege de muggen, zij heeft een balkon en een heel mooi sfeerlichtje waar die beesten dol op zijn. Dus hebben we de woonkamer en haar slaapkamer omgewisseld. Een halfuur werk aan sjouwen en plaatsen (ja niet slecht gedaan voor een halve blinde en een kluns), ook in te huren voor feesten en partijen !

Dit was het voor deze keer!

Hasta luego!

English version:

Hola Todos!

Wow, I really did not expect so many people would read my blog and really would enjoy it . Really nice to see all the reactions and also the famous thumbs (likes) to see of you guys, and also of people which I had not expected it from. First would like to warn that I think that the reports will be getting longer because there's so much fun stuff to do and so much stuff happening right now! So I decided in the free time I can find to write, so I do not forget anything.
Now I’ve been here for a little while I can tell you my first impressions of the city. As I said, the people here are super nice and helpful. Some people (myself included) are easily recognizable as a 'tourist' and locals generally react positively when I speak Spanish with the (the little Spanish that I can). Also they ask me where I’m from and what I do here.
It's also nice to see that locals really like it here in Almería. Their own paradise. In the morning there are people already chilling in the park and also on the boulevards, enjoying their time in the large number of bars and not to forget the beach. At night, there are always people to find on the street who sit on benches or terraces (partly for supper). So you really notice that not only the tourists but also the real locals, young and old, enjoying life here.
In the last week I have developed a love for Almeria (and Spain) and its tapas. Not only are these little bites never a disappointment (choose something from the card blindly, and I assure you it tastes good!), but also you get it free with a beer, wine, or refresco (=cola,7up,etc). And as a Dutch student of course I cannot ignore the word FREE. Also, the choice is very big. Chips, fried vegetables, meat, fish, salads, bread, or even small combinations of these, belong to the possibilities. The different combinations have the strangest and funniest names like :' La excuse the su madre' (the excuse of your mother), so it's especially nice to try there unknown tapas But I guarantee, everything tastes good!
La Cabaña del Tío Tom (the basement of Uncle Tom) is a very popular tapas restaurant here in Almería. It is always very crowded, but with good reason. With every drink that you order you get a tapa (or more tapas with a bottle of wine (6), which in my case amounts to 2 pp). Reorder tapas is also possible. And the portions are HUGE. You might think that you are a normal size gets tapas, but they are just real courses that you'll get. The aioli of the tapas and Plato (a plate, usually a combination dish with some french fries) here is incredibly nice. Also, it is cheap. For wine, two tapas and a dessert I paid like 7 euros. Wauw.
Okay, a tapas idea what was not such a good idea, was a chorizo infierno. I had not really thought that infierno resembles inferno and it was just spicy meat. But…this meant my sausage was lit on fire at my table. So I was afraid to grill it. Or even put the fire out. Bus also this tasted good!
What is a little hard getting used to, is that your timespending habits get completely different. The lunch here is generally between 1 and 3, and Spaniards are used to getting big (warm) meals. Furthermore, the real meal in the evening until about an hour or 9/10. When they are going to eat arestaurant or something, as a North European, I think, it’s really strange, since small children are still out and play with each other on the various squares, while their parents enjoy a cup of coffee (or their meal). Of course, you also have the siesta between 13-16 / 17, so most shops are closed at this time. Right now, for me it’s still hard to eat at these times. That’s why I eat more during the day.

Now, the lessons. I seem to be really lucky ,because I have heard many students say that the subjects they want to follow are not easy to combine. Partly because they are often chosen from different faculties.
Some of my classes are not just from a different faculty , but they are also billingue (theory in Spanish, working in English), which is a bit..yeah..it just sucks. Also a subject turned out to be nothing like I imagined. Judging by the name, I thought it would be something Psychological ,but this turned out to be a mix of biology, etc. Which again is a bit unfortunate, is that the Spanish subjects are hard to understand, because not only they talk really quick, but they talk not basic Spanish but university-spanish. The English courses are actually below the level we’ve had before. And the Spanish courses are far above ,because I understand so little of Spanish. Also the language course just started , so I hope this will help.

Okay now, we had a little slumber party! The landlord had a cat in the cafe where he worked. Almeria is full of streetcats, but this kid looked a little lost. He was thicker andwas potty trained - I don’t know the English word haha. He wanted to take him to the vet the next day to see if the animal was microchipped but he could not keep it as his home. So, my housemates agreed to take the cat for just a day or something. (gotta love ‘em)

I only discovered this, when in the morning my roommate was in my room trying to catch the cat. To which the cat ran straight to my bathroom to pee in MY shower (I have my own bathroom). (Okay it looks like a litterbox, but still.) Right now señor gato has been picked up by our landlord and has a home right now! We wish the little animal the best!

I've also visited the hospital already. And normally I'm always the one who has to rush to the hospital because of some random stuff, but not this time. Merle was stung by a mosquito on the eye and had an allergic reaction, like as big as an egg. Pity for her , that she was stuck with the only person in the house that has the sense of direction of a fish stick (Farina and María were in Granada, a big city near Almeria). It was not nice for her if you cannot see with one eye, the sun in shining in the other one and the only person that’s supposed to "know-the way" asks you, "Hey do you think that triangle on the map is that building? Otherwise we have to turn right. "Fortunately, the people here are very nice and we did arrive at the hospital. She received medicine. Very strange, give the people here just used creams, instead of new tube or a prescription for one…

In the evening her eye was normal again. But she’d rather didn’t want to sleep in her room again because of the mosquitoes and she had no sleep because of them. We thought her room is an nice environment for them , because of the type of light she has in her room. So we just switched her furniture with the living-room furniture. All the closets, couches etc. in half an hour. Not bad for a girl with one eye and me (people who know me, will know I’m very clumsy). Nice surprise for our roommates that came home that evening, haha!

That's it for this time!

Hasta luego!

  • 17 Oktober 2014 - 22:02

    Sonja:

    Weer naar uitgekeken ,mooie foto,s en een leuk verhaal.

  • 18 Oktober 2014 - 09:23

    Henderika:

    mooie verslag en hele mooie foto,s heb oma het voor gelezen en foto,s laten zien vond het weer mooi want je weet het he vraagt vaak heeft ze er al weer wat op staan . gr henderika en de gr van oma kuun xxx

Tags: almeria, erasmus, fun, blog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Welkom op mijn profiel! Ik zal hier (proberen) op een leuke manier te vertellen wat mij zo bezighoud op mijn reizen en wat er om me heen gebeurd. In ieder geval veel leesplezier!

Actief sinds 20 Sept. 2014
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 4075

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 10 Februari 2015

Let's get spanish!

Landen bezocht: