Christmas, NYE and I heart Seville - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Marieke Brouwer - WaarBenJij.nu Christmas, NYE and I heart Seville - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Marieke Brouwer - WaarBenJij.nu

Christmas, NYE and I heart Seville

Door: Marieke Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 Januari 2015 | Spanje, Sevilla

Hola todos!
Oja, Iets leuks ,wat ik in mijn vorige blog vergeten ben te vertellen is, dat ik naar twee flamencoshows ben geweest. In Almería is er een speciaal café waar ze elke woensdagavond flamencoshows houden, and when in Spain… Zo gezegd zo gedaan, opgepropt en onder het genot van een drankje begon het dan! Ik wist niet echt wat ik kon verwachten. Natuurlijk heb je wel een soort scenario in je hoofd gevormd van vrouwen met van die jurken die met castagnetten rondjes dansen, wat eigenlijk ook deels waar is. Anderzijds was de zang (naar mijn mening heeft het ook Arabische invloeden .) en het klappen erg belangrijk en heel leuk om te zien. Ook is het leuk om te zien dat de locals ook genieten van dit soort optredens en regelmatig vliegen de woorden ‘muy buen!’ en ‘olé!’ je om de oren.

Daarnaast begonnen de kerstdagen er aan te komen! Ik ben met kerst en oud en nieuw weer terug naar Nederland gegaan, tot de grote verrassing van mijn beide grootouders. Ze wisten namelijk niets af van het feit dat ik twee weken thuis zou zijn. Ze waren dan ook stomverbaasd dat ik ineens bij hen op de stoep stond. Echt, een fijner en warmer onthaal uit Spanje kan je je eigenlijk niet wensen! Zeker omdat het de zondag dat ik vetrok het in Almería nog 24 graden was. En eenmaal aangekomen op Schiphol was dit zo’n 8 graden in ons kikkerlandje.

Na twee weken thuis, vol met feestjes, familie, vrienden en eten (ieder kruimeltje eten ging schaamteloos mijn mond in), ben ik dan weer terug in Spanje nu. Het was wel apart weer terug te komen. Ik ben namelijk de eerste van ons ‘huis’ , die weer in Spanje is aangekomen. Ons huis is groot en het voelde op dat moment heel vreemd om hun gelach en stemmen niet meer te horen (a.k.a. ik miste ze !)Niet dat ik ze waarschijnlijk goed had kunnen horen als ze er wel waren geweest, ik heb een koudje opgelopen in Nederland en was tijdelijk acuut doof . Door de grootte van het huis voelde het nog vreemder, aangezien ik nu zo´n 200m² voor mezelf had.

Een puntje waar ik geen rekening mee had gehouden was , dat ik op een zondag zou terugvliegen naar Spanje. En eenmaal aangekomen hier en na geconstateerd te hebben dat de koelkast alleen eten erin had wat niet te combineren was (kappertjes,cola, water en kruidenkaas) kon ik mezelf wel voor m´n kop slaan aangezien er hier geen supermarkt op zondag open is. God zij dank trekken de karige Marokkaanse bazaars zich niets aan van deze ‘rustdag’ en heb ik op creatieve wijze mijn eten bij elkaar kunnen sprokkelen!

Om me niet helemaal te laten vereenzamen en de komende week mezelf te laten wegkwijnen in Almería , heb ik opnieuw een klein tripje gemaakt. Sevilla! Sevilla is niet alleen de hoofdstad van de provincie Sevilla, maar ook van de regio Andalusië. Wat veel mensen niet weten is dat voordat Madrid de hoofdstad van Spanje was, dit voorheen Sevilla was. En wie aan Sevilla denkt, denkt aan stierenvechten, flamenco en de mooi gekleurde tegeltjes. Voor mijn gevoel wordt dit in de stad ook zeer benadrukt en wanneer je hier rondloopt waan je je gewoon echt in Spanje! Vanuit Almería maakt het niet uit of je de bus of de trein neemt, is even lang. Ook maakte het qua station voor mij niet echt uit, aangezien de twee belangrijkste verbonden zijn via een tramlijn en relatief dicht bij elkaar in de buurt liggen. Ik heb de bus op de heenweg genomen en op de terugweg de trein. En ik moet zeggen dat ik de trein prettiger vond , qua ruimte, temperatuur, uitzicht en ‘gehobbel’.

Omdat ik rond een uur of 1 in de middag aankwam de eerste dag heb ik lekker veel kunnen doen in het midweekje dat ik er was! Plaza España en het Alcazar (koninklijk paleis) , waren voor mijzelf echt de hoogtepunten. Van de eerste wist ik totaal niet wat ik moest verwachten en dacht ‘oh leuk een mooi en belangrijk plein’, waardoor het voor mij echt een shock was hoe mooi het was. Ik heb super veel gelopen deze dagen en veel gezien! Voor een van de lunches kan ik een typische spaanse keten aanraden : 100 montaditos. Het concept is dat je uit allemaal kleine belegde broodjes kan kiezen voor €1-, per stuk en daaruit je lunch opbouwt. Ze hebben ook andere zaken als salades, nachos en kippepootjes. Echt lekker! (http://spain.100montaditos.com/), ze zijn in veel plaatsen in Spanje te vinden, dus een bezoekje is het zeker waard.

Daarnaast heb ik een free-walking tour gedaan. Er waren drie beschikbare tours, maar zelf heb ik een gekozen die je door de oude joodse wijk van de stad voert, waarin er verschillende legendes verteld worden. Hier heb ik ook wat mensen leren kennen, waarmee ik de rest van de avond heb volbracht in de Alhemada de Hercules, een straat vol met barretjes. Ook ben ik naar de grootste stierenvechtersarena van Spanje gegaan : plaza de toros. Ik had geluk, want toen ik binnenkwam wilden ze net starten met de rondleiding! Het is wel apart om rond te lopen in zo’n plek wat nog vaak gebruikt wordt, omdat ik deze gevechten best crue vind. Maar het is gewoon een onderdeel van de Spaanse traditie.

Omdat ik naast de walking tour ook wat andere culturele dingen wilde doen, heb ik de twee museums bezocht die zich bevinden in/naast het Maria Luisa- Park : het archeologisch museum en het museum voor oude en moderne gebruiken. De tweede vond ik niet veel aan, aangezien het voor een groot gedeelte niet alleen op Andalusië /Spanje sloeg, maar op geheel Europa. Het laatste gedeelte laat wel veel zien over typische Spaanse producten en productiemethoden, zoals gitaren, porselein(beschildering), flamenco etc. Het archeologisch museum vond ik wel leuk, aangezien het ging over de vondsten die zijn gedaan in Sevilla en de omgeving. Voor deze museums betaal je als Europese geen entree (en Spanje vraagt zich af waarom het in een crisis verkeerd).
Ook ben ik per ongeluk bij een derde museum uitgekomen, een oud ziekenhuis midden in de joodse wijk voor priesters en pastoren , wat in de tijd van Napoleon voor een deel weer veranderd is in een kerk.
Kerken zijn er trouwens in overvloed in Sevilla. Soms ben ik even bij een naar binnen gegaan tijdens het wandelen, maar wat me opvalt is dat ze er ook echt veel aan doen en alles er zo mooi uitziet van binnen.

Ik vond Sevilla echt fantastisch! Ondanks dat het een (redelijk) grote stad is, voelt het toch fijn,knus en klein aan als je door de straten van Santa cruz loopt of winkelt rond la plaza nueva. Daarnaast spreekt de bevolking hier Spaans en eigenlijk geen Engels, waardoor je niet de problemen hebt als in Barcelona of Madrid, dat je meteen in het Engels wordt aangesproken. Het centrum heeft prachtige gebouwen en mooie bezienswaardigheden. En ik ben een sucker voor die mozaïktegeltjes. Er is veel te doen, veel barretjes. Kortom, een prachtstad waarvan ik blij ben dat ik er ben geweest. Wauw.

Toen ik thuiskwam was er trouwens een verrassing die op me aan het wachten waren (of eigenlijk twee). Mijn twee huisgenootjes die naar Marokko zijn geweest, waren eerder thuis dan verwacht! Super fijn om hun stemmen weer te horen. En ze waren blij met de stroopwafels die ik voor ze had meegenomen vanuit Nederland.
Nu begint het studeren, want over twee weken beginnen de tentamens!

Hasta Luego!

Hola todos!
Oh, Something good, I forgot to tell in my previous blog is that I've been to two flamenco shows. In Almeria there is a special cafe where every Wednesday Flamenco shows take place, and when in Spain ..., crammed and while enjoying a drink it started! I did not really know what to expect. Of course you do have a kind of scenario in your head of women with those dresses dancing with castanets , which is actually also partly true. On the other hand the singing part (in my opinion it also has Arabic influences.) And the clapping very important and very nice to see. It is also nice to see that the locals enjoy this kind of performances and regularly you will hear the words "muy buen!" And "olé!" .

In addition, the Christmas season began to arrive! I went back to the Netherlands for Christmas and New Years, to surprise both of my grandparents. Because they knew nothing of the fact that I would be home for two weeks. They were amazed that I suddenly stood on their doorstep. Really, you can’t imagine a nicer and warmer welcome from Spain! Especially since the Sunday that I left Almería it was still 24 degrees. And once arrived at the airport in the Netherlands it was about 8.

After two weeks at home, full of parties, family, friends and food (every crumble found its way to my mouth), I am back in Spain now. Coming back was weird. Because I am the first of our 'house', which again has arrived in Spain. Our house is large and at that moment it felt very strange to not hear their laughter and voices (aka I missed them!) Not that I probably could have heard them if they had been there, I got a little cold in the Netherlands and was acutely temporarily deaf. Because of the size of the house felt even stranger since I have 200m² all for myself.

A point which I had not taken into account, that I would be flying on a Sunday back to Spain. And once here, and after having found that the refrigerator only contained food I could not combine(capers, coke, water and herb cheese) I really hated myself because there is no supermarket on Sunday open here. Thank God Moroccan bazaars not count Sunday as a 'rest day' and I creatively set my diner together!

To not feel lonely the next week and let myself languish in Almeria, I made a little trip again. Seville! Seville is not only the capital of the province of Seville, but also of the region of Andalusia. What many people do not know is that before Madrid was the capital of Spain, Seville was the Capital. And who thinks of Seville, thinks of bullfighting, flamenco and beautifully colored tiles. This is also pointed out a lot in the city and when you walk around here you feel like you're just really in Spain! From Almeria it does not matter whether you take the bus or train is just as long. In terms of station for me it didn’t matter as well, as the two most important are connected by a tram and are relatively close to each other are close. I have taken the bus on the way there and on the way back to the train. And I must say that I found the train more comfortable in terms of space, temperature, views and "bumpy roads".

Because I arrived around 1 o'clock in the afternoon the first day I was able to do many nice in the midweek I was there! Plaza España and the Alcazar (royal palace), were the highlights for me. From the first, I totally did not know what to expect and thought 'oh nice a beautiful and important square', so it was really a shock to me how beautiful it was. I have walked a lot these days and seen a lot! For one of the lunches I can recommend a typical Spanish chain 100 montaditos. The concept is that you can choose from lots of small sandwiches for € 1 per piece and in this way you ‘build your lunch’. They also have other things like salads, nachos and chicken feet. Really nice! (http://spain.100montaditos.com/), they can be found in many places in Spain, so a visit is well worth it.

I also took a free walking tour. There were three tours available, but personally I have chosen one that takes you through the old Jewish quarter of the city, where they told different legends. Through this walking tour, I met some people and spend the evening with them at Alhemada Hercules, a street full of bars. Also, I went to the largest bullring in Spain: plaza de toros. I was lucky, because when I came in, they just wanted to start with the tour! It is strange to walk around in a place which is still often used, because I think these fights best cruel. But it's just a part of Spanish tradition, I guess.
Because I wanted to do some different cultural things besides the walking tour, I visited the two museums that are located in / next to Mary Luisa- Park: the archaeological museum and the museum of ancient and modern use. The second one, I did not like that much, since a large part not only contain stuff about Andalusia / Spain, but all Europe. The last part does reveal much about typical Spanish products and production methods, such as guitars, porcelain (painting), flamenco etc. , which is fun as they compare old times with nowadays. The archaeological museum I found quite nice, as it was about the finds made in Seville and the surrounding area. For these museums, you pay no entrance fee as European (And Spain asks itself why it is in a crisis).
I am also ended up with a third museum by mistake, an old hospital in the middle of the Jewish Quarter for priests and pastors, which in the time of Napoleon partially changed partially into a church.
Churches are indeed abundant in Seville. Sometimes I just went inside one or two while walking, but what strikes me is that they really take care of them and everything looks so beautiful inside.
I found Seville really fantastic! Despite being a (relatively) big city, yet it feels fine, small and intimate, as you walk through the streets of Santa Cruz or shop around la nueva plaza. Furthermore, the population speaks Spanish and basically no English, so you do not have problems in Barcelona or Madrid, that you will be immediately addressed in English. The center has beautiful buildings and beautiful sights. And I'm a sucker for those colored tiles. There's lots to do, lots of bars. In short, a beautiful city of which I am glad that I’ve visited it.

When I got home, there was another surprise waiting for me (actually two). My two housemates who've been to Morocco, were home earlier than expected! Super nice to hear their voices again. And they were happy with the Dutch cookies that I had brought for them from the Netherlands.
In two weeks the exams will start, so studying begins now!

Hasta luego!

  • 10 Januari 2015 - 17:16

    Mama:

    Het zag er weer prachtig uit .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Welkom op mijn profiel! Ik zal hier (proberen) op een leuke manier te vertellen wat mij zo bezighoud op mijn reizen en wat er om me heen gebeurd. In ieder geval veel leesplezier!

Actief sinds 20 Sept. 2014
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 4047

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 10 Februari 2015

Let's get spanish!

Landen bezocht: