The Capital, my birthday and next week! - Reisverslag uit Almería, Spanje van Marieke Brouwer - WaarBenJij.nu The Capital, my birthday and next week! - Reisverslag uit Almería, Spanje van Marieke Brouwer - WaarBenJij.nu

The Capital, my birthday and next week!

Door: Marieke Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Marieke

14 November 2014 | Spanje, Almería

Hola todos!

Tijd voor een nieuw verslag! Ik heb afgelopen maand een tripje gemaakt naar ‘the Capital’

In de eerste plaats was ik hier nog nooit eerder geweest. En ik dacht: wanneer je de kans hebt naar de hoofdstad te gaan, grijp die kans. Daarnaast betaal je voor een 6-7 uur lange busreis naar Madrid maar €22-€25, dus zeker een aanrader te doen wanneer je de gelegenheid hebt in Almería.

We zijn op een donderdagavond/nacht vertrokken, want je kunt natúúúúúrlijk slapen in de bus. Oké, dat was dus ONWAAR, omdat 1) De airco van je buren op je loopt te blazen, waardoor het best koud wordt.En aangezien ik mijn stem 1,5 maand geleden al kwijt was, wilde ik dat liever niet nog een keer meemaken 2) het is ALLES behalve comfortabel en 3) mijn huisgenootje vond het blijkbaar heel fijn dat er iemand naast haar lag, want ze begon met haar hoofd in haar slaap tegen me aan te kroelen.

Zoeken naar ons hostel bleek ook een probleem te zijn (oké, geef mij niet de schuld, het is hier algemeen bekend dat ik geen richtingsgevoel heb, zie reisverslag twee), maar toen het zonnetje op begon te komen zagen we eindelijk Madrid! Gelukkig hadden we een lang weekend hier, en wat hebben we veel gezien en gelopen!

Leuk puntje was een oud klooster wat midden in het centrum bleek te liggen, en wanneer ik midden zeg, bedoel ik ook tussen een aantal winkelstraten. We wilden deze ook van binnen bekijken, maar dit was alleen mogelijk tijdens een tour (als ik een non was, ja er wonen hier nog nonnen, wilde ik liever helemaal niet gestoord worden, maarja risico van het vak), wat ongeveer drie kwartier later zou plaatsvinden. En alleen ons kan het overkomen om te moeten rennen richting dit gebouw, omdat we de tijd vergeten waren. Echt apart hoe stil het daarbinnen was, terwijl het werkelijk tussen twee van de belangrijkste winkelstraten ligt. En hoe mooi alles beschilderd is vanbinnen met allemaal verschillende kleine altaars.

Daarnaast MOET je, als je in Madrid bent, eigenlijk één van de museums zien. Net zoals in Berlijn zijn er meerdere musea verzameld op een bepaalde plek, waarvan één gratis entree heeft vanaf 17:00, de Prado. Dit museum heeft alleen barok in het assortiment, vooral het vroegere Spaanse en Italiaans gedeelte interessant, want wanneer je bij Nederlandse (Rembrandt hangt er ook), Duitse of Franse schilders komt zie je vooral portretschilderijen, wat niet echt mijn ding is.

Het andere museum waar wij zijn geweest, is de Reina Sofia, echt heel interessant en veelzijdig, veel werken van Picasso en Dahli (oké Dahli is in mijn beleving meer een gek dan een genie), maar ook hebben ze drie andere verdiepingen (één konden we hiervan niet zien, want deze was gesloten) met 60’s en kunstwerken á la de pindakaasvloer. (de Reina Sofia heeft blijkbaar altijd vrije entree voor studenten onder de 25).

Nadat we de bus hadden geboekt, bleek dat el Clásico (wedstrijd tussen Real Madrid en Barcelona) dat weekend in Bernabéu gespeeld zou worden. De wedstrijd kijken tussen de fans van beide kampen in een typische Spaanse bar, maakte het weekend helemaal compleet. Nadat ze wonnen, resulteerde dit natuurlijk in een overwinningsfeestje.

Een supertip die ik van Karlijn (een klasgenoot, waarvan ik zag dat ze een roadtrip aan het maken was door Spanje - inclusief Madrid, waarna ik haar om ideeën heb gevraagd)gekregen heb, is retiro park. Eigenlijk gaat iedereen hier s‘avonds heen om de zonsondergang te bekijken, daarbij zijn er ook bootjes en meestal bandjes die spelen. Heel gezellig.

Dan de lessen. De laatste paar weken valt het een beetje tegen. Tijdens de taalcursus krijg ik tot nu toe alleen grammatica ,wat het spreken niet bevorderd. Daarnaast is de docent van mijn enige en andere twee Spaanse vakken voor langere tijd ziek gemeld, en nu hadden ze een vervanger gevonden. Maar eenmaal aangekomen bij de les, bleek dit maar voor één van de twee vakken te zijn. Na veel gezeur bij de administratie (de man herkend me nu) , ‘hopen ze dat ze waarschijnlijk misschien volgende week’ ook een vervanger voor het andere vak hebben. Afwachten dus.

Afgelopen woensdag was het mijn verjaardag. Het is wel vreemd om zonder familie en vrienden vanuit Nederland mijn verjaardag te vieren, zoals normaal gesproken. Maar mijn huisgenootjes hadden wat cakejes voor me gebakken en een cadeautje voor me. Echt superlief! Je voelt je echt jarig dan. Iedereen bedankt voor de berichtjes, kaartjes en felicitaties! Ik heb echt een leuke dag gehad.

Ik kijk uit naar volgende week, ik ga namelijk Lissa (klasgenote) bezoeken in Barcelona voor een weekendje! Aaah super veel zin in!

Hasta luego!

Hola todos!

Time for a new report! I did a trip to the capital last month.
I had never been here before in the first place. And I thought, when you have the chance to go to the capital, grab it. In addition, you pay €22-25 for a 6-7 hour long bus trip to Madrid, so the opportunity is right to go there from Almería.

We left on a Thursday evening / night, because you suuuuurely can sleep in the bus. Okay, so that turned out WRONG, because 1) The air conditioning of your neighbors is blowing on you, making it quite cold. And since I lost my voice already 1.5 month ago, I rather not lose it again.2) it is EVERTYTHING except comfortable and 3) my roommate apparently found it very nice that someone was lying next to her, because she started to cuddle with her head in her sleep with me.
The search our hostel also turned out to be a problem (okay, do not blame me, here it is well known that I have no sense of direction, see travelogue two), but when the sun began to rise we finally saw Madrid! Luckily we had a long weekend here, we saw and walked a lot!
A nice thing was an old monastery which turned out to be right in the center, and when I say right in the centre, I mean between some shopping streets. We also wanted to look inside, but this was only possible during a tour (if I was a nun, yes there are nuns live here, I would rather not be disturbed, but it just comes with the job ),which would take place 45 minutes later. And there are only two people in the world who than forget the time and need to run, because they only have three minutes left to get there . Merle and me. It was really strange that is was very quiet inside, while the monastery is located between two of the biggest shopping streets of madrid. And how beautiful everything is painted inside with all the different small altar.

In addition, if you are in Madrid, you must visit one actually one of the museums. There are several museums collected in a certain place, like in Berlin, one has free entrance is from 17:00-19:00, the Prado. This museum has only baroque , especially the former Spanish and Italian parts are interesting, because when you get to Dutch (Rembrandt is representing our country), German or French painters you mostly will see portrait paintings, which is not really my thing.

The other museum where we have been, the Reina Sofia, is really interesting and has a versatile collection, many works of Picasso and Dahli (Dahli is in my opinion more a fool than a genius), but they also have three other floors (one we could not see , because it was closed) with 60’s stuff and art á la the peanut butter floor. (Reina Sofia has apparently always free entrance for students under 25).

After we booked the bus, we found out that el Clásico (soccermatch between Real Madrid and Barcelona) that weekend would take place in Bernabéu. Watching the match between the fans of both camps in a typical Spanish bar, made the weekend complete. After they won, of course, this resulted in a victory party.

A supertip that I Karlijn (a classmate, I saw on facebook that she was making a road trip to Spain - including Madrid, and I asked her for ideas), is retiro park. Actually, everyone goes through this evening to watch the sunset, while there are also boats and usually bands that play. Very nice.

Then the lessons. The last few weeks were a bit disappointing. So far, during the language course I only get grammar, but still if I cannot even speak , grammatic is just a thing I cannot even use at all. Also ,the teacher of my only two Spanish subjects is permanently sick. They told me I had an replacement teacher. But once in the lesson, this turned out to just to be for one of those to. After much whining at the administration (the guy recognizes me at this point), "they hope that they probably maybe next week 'also have a replacement for the other course. So waiting is the only thing I can do.

Last Wednesday was my birthday. My housemates baked some cupcakes for me and surprised me with a present . Super sweet, hand down best roommates ever! At that point it really felt like my birthday. Thanks everyone for the messages, cards and congratulations! I really had a nice day.

I look forward to next week, I'm going to visit Lissa (classmate) in Barcelona for a weekend! Super excited!!
Hasta luego!

  • 14 November 2014 - 18:19

    Mama:

    Mooie foto,s was toen nog wel warm zeker?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Welkom op mijn profiel! Ik zal hier (proberen) op een leuke manier te vertellen wat mij zo bezighoud op mijn reizen en wat er om me heen gebeurd. In ieder geval veel leesplezier!

Actief sinds 20 Sept. 2014
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 4046

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 10 Februari 2015

Let's get spanish!

Landen bezocht: